|
PRACA Z GŁOSEMI.OLGA SZWAJGIER - LABORATORIUM GŁOSU "ODKRYJ SWÓJ GŁOS" zobacz więcej >>> II.TATIANA SOPIŁKA - WARSZTAT PIEŚNI LUDOWYCH ORAZ CERKIEWNYCH "ARCHAICZNE PIEŚNI UKRAINY" zobacz więcej >>> III.GENDOS TCHAMZARYN - "WARSZTATY ŚPIEWU GARDŁOWEGO" zobacz więcej >>> IV.ANNA NACHER I MAREK STYCZYNSKI - "PIEŚŃ DRZEWA" zobacz więcej >>> V.ANNA NACHER - "ODZYSKAĆ CIAŁO I GŁOS" zobacz więcej >>> I. OLGA SZWAJGIER - LABORATORIUM GŁOSU
|
Olga Szwajgier, jeden z największych sopranów świata jest nie tylko wspaniałą wokalistką, ale również uroczą kobietą, pełną energii, radości życia i poczucia humoru, obdarzoną niezwykłą umiejętnością pracy z ludźmi. |
Dźwięk to ruch, oddech i wibracja. Towarzyszy nam on od przyjścia na świat, a nawet wcześniej. Jest w nas i wokół nas. Każdemudźwiękowi przypisany jest określony kolor oraz centra energetyczne w naszym ciele.
Pracując z Olgą Szwajgier możemy przekonać się, że całe nasze ciało wraz z krtanią i strunami głosowymi jest doskonałym instrumentem muzycznym. Zajęcia inspirują do badania i poszukiwania swoich ukrytych możliwości głosowych, pomagają odbudować wiarę w siebie, uczą tolerancji i akceptacji oraz wykorzystywania swoich błędów na drodze rozwoju.
Olga Szwajgier nie narzuca jedynej i słusznej drogi, wprost przeciwnie - ukazuje, że powielanie innych to zaprzepaszczenie siebie. Zachęca do korzystania z potęgi swojej intuicji, wyobraźni, wizualizacji i autosugestii. Bazuje na harmonii ciała, umysłu i ducha. Uczy jak uleczyć swój głos i swoją duszę. Wierzy, że wszystkie wydarzenia w naszym życiu spowodowane są naszymi myślami i słowami - "Twoje myśli i słowa - powtarza często - tworzą Twoją rzeczywistość".
jeden z największych sopranów świata jest nie tylko wspaniałą wokalistką, ale również uroczą kobietą, pełną radości życia i poczucia humoru, obdarzoną niezwykłą umiejętnością pracy z ludźmi. Zajęcia z nią to sama przyjemność. Na początku Olga pomaga odnaleźć każdemu uczestnikowi jego własny, osobisty dźwięk, a także miejsce w którym się on w nas rodzi. Uczy jak wydobywać głos bez wysiłku czy nadwerężania aparatu głosowego. Tak więc warsztaty dla początkujących to przede wszystkim szukanie, odkrywanie siebie i swojego brzmienia. A wszystko to dzieje się przy życzliwym i ciepłym wsparciu Olgi Szwajgier. Na pierwszych zajęciach nie pracuje się jeszcze z konkretnym materiałem muzycznym takim jak pieśń czy piosenka. Osoby początkujące pracują tylko z dźwiękiem, ponieważ najważniejsze jest by nauczyły się prawidłowej emisji głosu już na początku swojej "wokalnej drogi".
Warsztaty Olgi przeznaczone są nie tylko dla amatorów, lecz także dla wokalistów, aktorów, nauczycieli i osób, dla których wyraźny i dźwięczny głos w pracy jest niezbędny. Z doświadczenia pedagogicznego Olgi wynika, że nie ma osób bez słuchu, głosu czy poczucia rytmu, jest tylko nieumiejętność posługiwania się tymi środkami ekspresji. Olga uczy jak śpiewać całym ciałem, wierząc, że to co jest dostępne dla niej, dostępne jest też innym ludziom. Zachęcamy więc do udziału w warsztacie każdego, kto chciałby otworzyć się na tę nową i niezwykłą formę wyrażania siebie.
W programie zajęć:
Olga Szwajgier |
Jeżeli możesz podzielić się swoimi wrażeniami, pisz: info@u-zrodla.pl Czekamy na Wasze opinie.
Prowadzi: TATIANA SOPIŁKA
6 - 7 października 2007
Grupa zeszłoroczna - Warszawa, ul. Łowicka 21,
sobota, galeria I piętro, w godz. 10.30 - 14.00,
niedziela, sala 38, w godz. 10.30 - 14.00.
Grupa popołudniowa- Warszawa, ul. Łowicka 21,
sobota galeria I piętro, w godz. 14.00 - 17.30,
niedziela, sala 38, w godz. 14.00 - 17.30
Tradycyjny śpiew ukraiński urzeka bogactwem harmonii, pięknymi melodiami i bogatą ornamentyką. Jest on ściśle związany z życiem społeczności wiejskiej - z obrzędami jak i codziennym życiem. W styczniu będziemy kontynuować naukę pieśni ludowych związanych z okresem (koljadki i szczedriwki)oraz uczyć się pięknych pieśni cerkiewnych. Zajęcia w pierwszej grupie przeznaczone są przede wszystkim dla osób, które uczestniczyły już w warsztatach śpiewu białym głosem i śpiewają regularnie od października 2005. Druga grupa jest otwarta i można do niej dołączyć w dowolnym momencie. Śpiewają w niej osoby o różnym poziomie zaawansowania. Obie grupy pracują pod kierunkiem znakomitej śpiewaczki, Tatiany Sopiłki. Spotkania odbywają się raz miesiącu.
To, co chcemy zaproponować to spotkanie muzyką archaiczną, średniowieczną i późniejszą: ludową (tradycyjną) oraz cerkiewną. Zasadniczym trzonem warsztatów jest muzyka tradycyjna. W dalszej kolejności pieśni, których podłożem jest Prawosławie. Pieśni te (np. część tzw. psalmów) nie należą do kanonu służby (mszy) prawosławnej, lecz są niejako „zawłaszczone" przez tradycję ludową. Wreszcie trzeci rodzaj, to pieśni kanoniczne - utwory śpiewane do dziś dzień w cerkwi.
INFORMACJE I ZAPISY NA WARSZTAT:
Barbara Zieleńska, 0 661 591 639
barbara@muzykaduszy.pl , zielenska@gmail.com
"Jeżeli chciałbyś poznać osobiście nieprzeciętnego człowieka, otrzeć się o świat duchów, zobaczyć kim tak naprawdę jest szaman ,zapoznać się z tajnikami śpiewu gardłowego -przyjedź na spotkanie - warsztat z Gennadym Gendosem Tchamzyrynem z Tuwy".
Podczas trzech dni odbędą się szamańskie warsztaty wprowadzające w tajniki śpiewu gardłowego, recital Gendosa, ognisko, a także będzie można osobiście spotkać się z artystą i porozmawiać o szamanizmie syberyjskim, śpiewie gardłowym, Tuwie i jej tradycjach.
Muzyk, śpiewak i instrumentalista, szaman, mistrz śpiewu gardłowego, rzeźbiarz w kamieniu i drewnie, dusza wielu projektów muzycznych. Artysta urodzony blisko czterdzieści lat temu w Tuwie jest postacią nieprzeciętną na scenie muzycznej. Jego zainteresowania wybiegają daleko poza "muzykę ludową". Gennady poszedł w ślady swojego dziadka, który był szamanem i przekazał mu swoją wiedzę. Obrał jednak drogę "muzykoterapii" łącząc szamańską duszę z muzycznym talentem. Dziesięć lat temu jako członek zespołu BIOSYNTHESIS odwiedził Europę. Wspólne koncerty i nowe znajomości z zachodnimi muzykami przyniosły kolejny projekt łączący elementy etniczne z jazzem Awangardowa muzyka, nazwana została SHAM - BEAT'em.
W 2000 roku założył zespół Gen-DOS (adaptował swoje imię nadając mu nowe znaczenie: Gen-DOS genetyka - komputery /tradycja - współczesność).
Gendos wnosi do muzyki pierwiastek wiedzy transcendentalnej. W występy wplata elementy szamańskie - rytualnego kamłania oraz motywy ludowych pieśni tuwińskich dotyczące kosmologii szamańskiej, świętych miejsc i relacji między ludźmi a przyrodą. Posługuje się transowym rytmem, improwizacją na tradycyjnych instrumentach oraz wybranymi stylami nowoczesnej muzyki.
Wywodzi się z Azji Centralnej (Mongolii, Buriacji, Tuwy) i jest silnie zintegrowany z naturą. Jego naturalną kolebką jest bezkresna przestrzeń stepów oferująca niezwykłe warunki akustyczne i postrzegająca naturę jako świat duchów, religia animistyczna. Khoomei zrodziło się jako próba naśladowania odgłosów wiatru, potoków i zwierząt, rodzaj uczestnictwa w naturalnym otoczeniu
Śpiew gardłowy Khoomei polega na jednoczesnym wydobywaniu z gardła trzech - czterech dźwięków. Pierwszy to dźwięk podstawowy - o stałej, piekielnie niskiej częstotliwości, brzmiący głęboko niczym dubowy bas. Pozostałe to dźwięki harmoniczne, świszczące wysoko. Daje to niezwykłą wibrację o pierwotnym, atawistycznym wręcz posmaku, przenikającym słuchacza na wskroś. Stwarza to poczucie obcowania z czymś tajemniczym i naturalnym zarazem.
Operując znajdującymi się w krtani organami głosowymi, Tuwińcy perfekcyjnie modulują częstotliwość fal dźwiękowych, jakby czynili z gardła syntezator. Taka technika ćwiczona jest dziś na Zachodzie jako śpiew alikwotowy lub harmoniczny.
Republika buddyjska licząca zaledwie 250 tys. mieszkańców, zagubiona gdzieś za Mongolią tuż przed Syberią.....
Zajęcia pracy z głosem zorientowane na odbudowę potencjału energetycznego oraz wykorzystanie głosu jako bardzo specjalnej formy budowania kontaktu ze światem i ze sobą. Podczas tych zajęć rozpoczynamy od oddechu - przyglądamy się, w jaki sposób oddychamy, po to, żeby nauczyć się wykorzystywania potencjału, jaki tkwi w oddechu. To właśnie bowiem oddech ma zasadnicze znaczenie, jeśli chodzi o głos. Bardzo ważnym czynnikiem jest także praca mięśni, w których "kodują się" rozmaite napięcia będące wynikiem (i jednocześnie źródłem, trochę jak błędne koło) blokad emocjonalnych. Jednym z takich mięśni - a zarazem jednym z najważniejszych ośrodków energetycznych - jest przepona. Aktywacji przepony poświęcony jest specjalny cykl ćwiczeń. Właściwa praca głosu, wspólny śpiew, docieranie poprzez głos do głęboko ukrytych ran emocjonalnych i usuwanie ich mają potencjał, którego w codziennym życiu nawet nie jesteśmy świadomi.
Warsztat prowadzony jest w terenie i obejmuje naukę rozpoznawania drzew, ich budowy i wpływu na otoczenie oraz sposobów indywidualnego kontaktu z drzewami, który przyczynia się do wzmocnienia pola energetycznego. Podczas warsztatów uczestnicy nauczą się także rozpoznawania podstawowych dla naszej strefy roślin magicznych i leczniczych, wraz z tłem kulturowym, jakie im towarzyszy.
W Tradycji Europy drzewa odgrywały zawsze role powierników i obrońców duchowości. Święte gaje, drzewa magiczne i ofiarne spełniały rolę miejsc, gdzie szukano i znajdowano równowagę, spokój myśli, nową energię i odpowiedzi na trudne pytania. Greckie (przejęte później przez Rzymian) święte platany, magiczne gaje Celtów, drzewa-świątynie dawnych Bałtów i Słowian to dość powszechnie znane tradycje budujące kulturę Europy. Pierwociny tych odległych praktyk giną w odległych czasach i wywodzą się z archaicznej praktyki zwanej szamanizmem. Wszystkie późniejsze systemy religijne wykorzystywały te stare wierzenia i przez nie są związane z drzewami i innymi roślinami magicznymi. Od "krzaku gorejącego" poczynając, poprzez drzewo Bodhi i spokojny cień Sarnath Parku aż po stare gaje oliwne i drzewa dające kadzidło - idea specjalnej wagi, jaką nadawano kontaktom z drzewami przetrwała, przybierając różne formy zależnie od miejsca i czasu.
Zapraszam Państwa do odkrycia dla siebie cząstki tej niezwykłej i działającej po dziś dzień praktyki. Rozpoczniemy od zdobycia umiejętności rozpoznawania gatunków drzew i ich indywidualnej różnorodności. Następnym krokiem będzie rozpoznanie drzew sprzyjających nam indywidualnie. Posłużymy się tradycyjną wiedzą (m.in. Celtów), ale spróbujemy także uruchomić naszą własną intuicję. Rośliny magiczne omówione w końcowej fazie spotkania pozwolą na poszerzenie naszego oglądu Natury i znalezienie rośliny-przewodnika pomagającego nam na drodze wypracowania stanu równowagi ze światem.
Warsztaty mają charakter praktyczny i nie są związane z żadną religią. Są zbudowane na fachowej wiedzy (m.in. z zakresu leśnictwa i botaniki) oraz wieloletniemu doświadczeniu zbieranemu przez autora w różnych miejscach świata (m.in. Himalaje, Azja Centralna, basen Morza Śródziemnego, Bałkany, Skandynawia)
.Elementy warsztatów zorientowanych na nawiązanie jak najszerszej i najgłębszej relacji z Naturą a poprzez nie - również ze sobą. Zajęcia mają charakter praktyczny i włączają techniki pracy o charakterze teatralnym i plastycznym, a uczestnicy są zachęcani do spojrzenia na otaczający świat i zachodzące w nim procesy z perspektywy roślin, zwierząt, elementów przyrody nieożywionej oraz do podjęcia ich głosu.
Autorzy warsztatów:
patrz: warsztat "Źródła kobiecości - Źródła seksualności" w dziale "Rozwój osobisty kobiet"
ANNA NACHER Współautorka i wokalistka Projektu Karpaty Magiczne, w ramach którego nagrała 9 płyt. Koncertowała w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech i Europie Środkowo - Wschodniej. Prowadzi autorskie warsztaty pracy z głosem "Odzyskać głos". Jej technika wokalna porównywana była do dokonań Diamandy Galas, Lydii Lunch, Renate Knaupt. |