7-13 lipca
ECSTATIC DANCE - WARSZTAT TAŃCA WYZWOLONEGO POŁĄCZONY Z WARSZTATEM ROZWOJU OSOBISTEGO „KIEDY WSCHODZI SŁOŃCE”
PROWADZI: KAMA KORYTOWSKA
Autorski program rozwoju osobistego oparty o najnowsze metody pracy indywidualnej i grupowej: Ecstatic Dance, Body – Mind Centering, Ruch Autentyczny, Psychologię Somatyczną
oraz elementy Ustawień Hellingerowskich rozwinięte przez prowadzącą pod kątem pracy z ciałem, z wewnętrznym krytykiem oraz naturalnymi siłami, które są częścią naszej prawdziwej natury.
ECSTATIC DANCE
Jak dotrzeć do sedna siebie? Do miejsca, kiedy czujemy się kompletni, wiarygodni i spełnieni.
Każdym oddechem, każdą chwilą, każdym ruchem. Taniec jest jedną z prostych i skutecznych dróg docierania do Siebie. Oddając się w pełni temu co naturalne doświadczamy zespolenia z siłami złożonymi w głębi nas samych.
„Pragnę podzielić się z wami tym co kocham, co znam głęboko i co uwielbiam robić - tą miłością jest dla mnie Esctatic Dance. Tańczę intensywnie od wielu lat. W ciągu kilku chwil moje ciało wie jak dotrzeć do przestrzeni, która jest samym życiem - to czego wtedy doznaję mogę tylko nazwać ekstazą - przekraczaniem zwykłej świadomości, zespalaniem się poza czasem i przestrzenią”.
RUCH AUTENTYCZNY
Ruch Autentyczny jest formą medytacji w ruchu. Uwaga skoncentrowana jest do wewnątrz, oczy pozostają zamknięte. Ciało wyraża wewnętrzne impulsy poprzez spontaniczne ruchy, gesty lub bezruch. Najczęstszą formą Ruchu Autentycznego jest praca w parach, gdzie jedna osoba jest świadkiem ruchu drugiej osoby. Świadek jest „strażnikiem” osoby poruszającej się, obserwuje ją bez osądu oraz zwraca uwagę na własne wewnętrzne reakcje.
KAMA KORYTOWSKA
Jest absolwentką Integrative Bodywork and Movement Therapy Institute (Body - Mind Centering, Ruch Autentyczny, Psychologia Somatyczna). Od 1996 roku studuije Ustawienia Hellingerowskie. Prowadzi warsztaty ustawień rodzinnych z błogosławieństwem Berta Hellingera oraz zajęcia bodymind w Wielkiej Brytanii i w Polsce. Mieszka od ponad 20 lat w Cambridge, gdzie ma prywatna praktykę. Jest matką dwóch dorosłych córek
PROGRAM ZAJĘĆ
8.00 – 8.30 medytacja
8.30 - śniadanie
10.00 - 12.30 - zajęcia przedpołudniowe (Ecstatic Dancce, Body – Mind Centering)
13.00 - obiad
15.00 - 17.30- zajęcia popołudniowe (praca z wewnętrznym krytykiem, odkrywanie wrodzonych sił naturalnych, elementy Ustawień Hellingerowskich)
18.00 - kolacja
20.00-22.00 - zajęcia wieczorne (integracja dnia – rysowanie, pisanie, Ruch Autentyczny, masaż, spacery lub czas wolny w zależności od potrzeb grupy)
Zaczynamy
7 lipca (poniedziałek) kolacją o godz. 19.99 i zajęciami wieczornymi.
Kończymy 13 lipca (niedziela) obiadem o godz. 13.
Koszt
- 550zł - zajęcia, 300zł - pełne wyżywienie, 210zł -390zł nocleg w zależności od standardu pokoju (90zł pole namiotowe, własny namiot).
MIEJSCE:
Nowe Kawkowo, Ośrodek Rozwoju Osobistego i Duchowego, ok. 25 km od Olsztyna.
KONTAKT:
Jacek Towalski kawkowo@kawkowopolana.pl,
www.kawkowopolana.pl
, 0602219382
Maja Wołosiewicz, info@u-zrodla.pl, www.u-zrodla.pl, 0606994366
KURS INSTRUKTORSKI TAŃCÓW W KRĘGU
(Circle Dance)
Zapraszamy do udziału w kursie instruktorskim TAŃCÓW W KRĘGU (Circle Dance).
Tańce w kręgu zostały zebrane i opracowane przez niemieckiego baletmistrza Bernharda Wosiena. Są to najczęściej tańce ludowe. Pochodzą z różnych regionów świata, m.in. z Bałkanów, Grecji, Armenii, Izraela, Rosji, Francji, Szkocji, Irlandii, z Wysp Kanaryjskich, Z Ameryki Południowej. Oddzielną grupę stanowią tańce relaksacyjne i współczesne układy choreograficzne, w których wykorzystano krąg. Od kilkunastu lat są chętnie tańczone przez grupy formalne i nieformalne na całym świecie. Bycie w grupie, prosty, naturalny ruch, różnorodność melodii i rytmów łączy radość życia z wrażliwością i zrozumieniem - siebie i innych, dlatego są bardzo użyteczną formą terapii tańcem.
Adresatami kursu są: nauczyciele, psychologowie, pedagodzy, reedukatorzy, terapeuci oraz wszyscy, którzy chcą udoskonalić warsztat pracy lub po prostu lubią taniec i ruch.
Kurs ten umożliwi uczestnikom:
- zdobycie nowych kwalifikacji zawodowych;
- poznanie lub udoskonalenie metodyki nauczania tańców w kręgu;
- wykorzystywanie tańca i ruchu do wspomagania rozwoju emocjonalnego i intelektualnego;
- nauczenie się współdziałania w grupie dla osiągnięcia zamierzonego celu;
- nawiązywanie kontaktu z innymi poprzez mowę niewerbalną - wzrok, gestykulację, dotyk;
- stymulację zmysłów, przede wszystkim słuchu i dotyku, lepsze odczuwanie siebie w przestrzeni;
- odczuwanie tempa i rytmu, ekspresji osobistej w zależności od zewnętrznych impulsów, jakie wysyła muzyka;
- poznanie symboliki języka ciała.
Uczestnicy otrzymają certyfikat ukończenia kursu instruktorskiego Tańce w kręgu wydany przez Wojewódzki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli w Lublinie, Stowarzyszenie Edukatorów Ruchu Kreatywnego w Warszawie oraz Ośrodek “Kined" Joanna Zwoleńska.
KURS INSTRUKTORSKI SKŁADA SIĘ Z NASTĘPUJĄCYCH MODUŁÓW:
24 – 25 listopada 2007, sobota w godz. 18.00 – 21.00, niedziela 10.00 – 19.00/ Warszawa, Centrum ŁOWICKA, ul. Łowicka 21, sala 28.
TAŃCE W KRĘGU - ZASTOSOWANIE W CHOREOTERAPII.
W ramach kursu przewidujemy wprowadzenie teoretyczne, jak również naukę kilku tańców w kręgu z pokazaniem możliwości ich zastosowania w zajęciach terapeutycznych oraz rozwojowych oraz sposobów łączenia tańców w kręgu z improwizacją ruchową.
Prowadzi: Zuzanna Pędzich, ukończyła studia magisterskie na wydziale terapii tańcem i ruchem Uniwersytetu Roehampton w Londynie. Jako nauczyciel tańców w kręgu i terapeuta tańcem i ruchem pracuje od 1997 roku. W latach 1997-2002 pracowała w Klinice Nerwic oraz na Oddziale Rehabilitacji Psychiatrycznej Instytutu Psychiatrii i Neurologii. Aktualnie współpracuje z Fundacją Psychoonkologii „Ogród Nadziei". Prowadzi terapię indywidualną i grupową, zarówno dzieci, jak i dorosłych. Szkoli członków Polskiego Stowarzyszenia Choreoterapii w Poznaniu, m. in. w zakresie zastosowania tańców w kręgu w choreoterapii. Jest współzałożycielką Instytutu DMT – Polskiego Instytutu Psychoterapii Tańcem i Ruchem i sekretarzem Europejskiego Stowarzyszenia Terapii Tańcem i Ruchem.
Cena dwudniowego warsztatu: 240 zł. Uczestnicy otrzymają płytę z muzyką do tańców.
31 stycznia - 3 lutego 2008/Warszawa
czwartek 10.00 – 16.300, piątek w godz. 10.00 – 17.00, sobota i niedziela, w godz. 10.00 – 18.00/ Warszawa, Centrum ŁOWICKA, ul. Łowicka 21, sala 28.
TAŃCE W KRĘGU - tańce związane z okresem zimowym i wiele innych.
Program:</p>
- Nauka około 15 tańców,
- Prezentacja różnych sposobów uczenia Tańców w Kręgu,
- Planowanie zajęć Tańców w Kręgu,
- Sposoby zapisywania kroków tańców,
- Możliwość samodzielnego poprowadzenia przez każdego uczestnika warsztatu jednego tańca; każda osoba prowadząca krąg otrzyma informacje
zwrotne (w przyjaznej atmosferze) od Lynn Frances oraz grupy,
Prowadzi: LYNN FRANCES z Ośrodka Hartcentre/Wielka Brytania. Jedna z najbardziej doświadczonych nauczycielek Tańców w Kręgu (Circle Dance) w Wielkiej Brytanii. Uczy tej formy tańca od 1983 roku w Europie oraz poza jej granicami (w tym w Polsce). Znana jest z tworzenia magicznej i niezwykle radosnej atmosfery podczas swoich zajęć.
Cena czterodniowego warsztatu: 350 zł. Uczestnicy otrzymają płytę z nagraną muzyką do wszystkich tańców oraz zaświadczenie o uczestnictwie w warsztacie Tańców w Kręgu.
8 – 9 marca 2008/Warszawa
sobota, niedziela w godz. 10.00 – 17.00
KOBIERZEC TAŃCEM TKANY - warsztat Tańców w Kręgu.
W programie nauka 13 - 15 tańców.
I. Tworzenie wzorca
- tancerz – potrzeby i swoboda ciała,
- Wzór kroków – charakter i pochodzenie tańca,
- Muzyka i ruch – wzajemna relacja, doświadczanie ciałem, określanie energii jaką niesie muzyka i ruch.
II. Rozłożenie kobierca,
- Integracja i zharmonizowaniue elementów wzorca,
- Odczytywanie treści i znaczeń tańców,
- Umiejętność wyboru elementów tworzących opowieść.
Prowadzi: Hanna Sypiańska, dyplomowana nauczycielka Techniki Alexandra, absolwentka The Constructive Teaching Centre w Londynie, członkini Brytyjskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Techniki Alexandra, instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała, nauczycielka Tańców w kręgu (jej nauczyciele to Laura Shannon, Lynn Frances i Michael Gabriel z Open Dance Center w Londynie). Od 1997 roku prowadzi cotygodniowe zajęcia Tańców w Kręgu. Prowadziła w ramach programu „Dojrzewalni róż” warsztaty Techniki Alexandra „Bezgrzeszne ciało” oraz improwizacji tańca „Tańcząca bez winy i wstydu”.
Cena warsztatu: 240 zł. Uczestnicy otrzymają płytę z nagraną muzyką do wszystkich tańców oraz zaświadczenie o uczestnictwie w warsztacie Tańców w Kręgu.
26 – 27 kwietnia 2008/Warszawa
TAŃCE INTEGRACYJNE.
To warsztat nauki tańców, które mogą przydać się na każdą okazję - zabawy szkolne i karnawałowe, towarzyskie spotkania i festyny, prezentacje na scenie i urozmaicenie zajęć lekcyjnych.
Celem tych tańców jest taneczna zabawa, która integruje grupę, pozwala jej uczestnikom poznać się i akceptować ich różnorodność, uczy współpracy, kultury bycia w zespole, radości ze wspólnego działania. Daje również szansę na samoprezentację w atmosferze bezpieczeństwa i zachęca to twórczego działania.
W programie warsztatu:
· nauka około 15 – 17 układów tanecznych korowodów, tańców w kręgu, spirali, tańców w częstą zmianą partnerów do muzyki ludowej i popularnej .
Prowadzi: JOANNA ZWOLEŃSKA z Ośrodka KINED, pedagog, choreoterapeuta, instruktorka Tańców w Kręgu według programu Fundacji Findhorn (Szkocja), instruktorka Sacred Dance według autorskiego programu Gabrieli Wosien (Niemcy), instruktorka Improwizacji ruchu, mowy i symboliki ciała (Instytut Dynamiki Ruchu w Essen), instruktorka Eksperymentalnego teatru tańca (Instytut Dynamiki Ruchu w Essen), instruktorka i terapeutka Kinezjologii Edukacyjnej, Kinezjologii Stosowanej (Dotyk dla Zdrowia) i Arteterapii,terapeutka Polarity i Samoświadomości ciała (na podstawie metody M. Feldenkraisa i M. Buscha), uczennica dr Gabrieli Wosien, Lynn Frances i Richarda Bryant-Jefferies'a, oraz Anny Barton, Laury Shannon, Petera Vallance'a, Ulli Bixa związanych z Findforn Foundation i Kiriakosa Chamalidisa, Henryego Koningsa, dr Detlefa Kapperta, dr Danuty Koziełło, dr Judy, dr Katherine Studd, uczennica wybitnych kinezjologów, założycieli Educational Kinesiology Foundation USA: Carli Hannaford i Paula Dennisona oraz Mentorów na Polskę z ramienia Fundacji: Pauli Oleskiej i Swetłany Masgutowej a także instruktorki i terapeutki Amerykańskiego Stowarzyszenia Terapii Polarity APTA - Andrei Axt. Posiada uprawnienia międzynarodowe do prowadzenia jednego ze specjalistycznych kursów Kinezjologii Edukacyjnej - Wizualne Kręgi.
Cena dwudniowego warsztatu: 200 zł (w cenie warsztatu: płyta z melodiami do wszystkich tańców prezentowanych w czasie spotkania).
FINAŁ KURSU/Nałęczów
30 czerwca – 5 lipca 2008
Prowadzenie: Ulli Bixa (Austria), Joanna Zwoleńska z Ośrodka KINED
Warunkiem udziału w kursie jest:
- udokumentowany udział w poprzednich warsztatach (Tańce w kręgu, Tańce integracyjne, Tańce sakralne),
- praktyczna znajomość ok. 50 tańców w kręgu,
- umiejętność pracy z grupą (mile widziane są osoby z wykształceniem pedagogicznym),
- aktywny udział w zajęciach.
Ogólny program:
- doskonalenie metodyki nauczania tańców w kręgu:
- tańce edukacyjne,
- tańce terapeutyczne (integracja odruchów),
- taniec i plastyka,
- prezentacje grupowe w warunkach plenerowych (m. in. w sanatorium, w parku zdrojowym itp.)
- przygotowanie scenariuszy do programów:
- Mandala życia
- Żywioły
- Sacrum w tańcu
- Roztańczone bajki
- W różnych rytmach, kształtach, formach
- wg propozycji uczestników
- nauka ok. 15 nowych tańców (będzie trochę tańców polskich)
Joanna Zwoleńska/Warszawa
pedagog, choreoterapeuta, instruktorka Tańców w Kręgu
(patrz: Tańce integracyjne)
Ulli Bixa/Austria, pedagog tańca
Nauczycielka Tańców w Kręgu,
trenerka
Cena finałowego kursu: 1200 zł (w tym: zakwaterowanie i trening, płyty z muzyką do tańców).
Wyżywienie oraz dojazd do Nałęczowa we własnym zakresie). Uczestnicy otrzymają certyfikat ukończenia kursu instruktorskiego Tańce w kręgu wydany przez Wojewódzki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli w Lublinie, Stowarzyszenie Edukatorów Ruchu Kreatywnego w Warszawie oraz Ośrodek Kined Joanna Zwoleńska.
ZGŁOSZENIA:
Na warsztaty z Zuzanną Pędzich, Lynn Frances, Hanną Sypiańską oraz Joanną Zwoleńską
Barbara Zieleńska, barbara@muzykaduszy.pl zielenskab@op.pl , tel. 0661 591 639
Na kurs finałowy w Nałęczowie z Ulli Bixą i Joanną Zwoleńską
Joanna Zwoleńska, kined@poczta.onet.pl 0 602 269 644
Flamenco to nie tylko współistnienie czterech elementów
- śpiewu, rytmu, gitary i tańca. To sztuka życia. Być flamenco oznacza
żyć chwilą, żyć na krawędzi, intensywnie, z pasją. Tańcząc flamenco odkrywamy
swoją energię i seksualność, tłumione emocje i ekspresję. Wyrażamy najgłębsze
uczucia za pomocą gestów i muzyki.
Na występy flamenco tzw. tablos można trafić w Andaluzji
praktycznie wszędzie. Kolorowo ubrane tancerki z kwiatami we włosach
i kastanietami czarują publiczność wirującymi spódnicami, przytupywaniem,
klaskaniem etc. Wtórują im mężczyźni również tańcząc, śpiewając, klaszcząc
i grając na gitarze. Ich krzykliwa, ekstatyczna pieśń zlewa się z dźwiękami
gitary. Jednakże tego rodzaju inscenizacje nie mają wiele wspólnego z
prawdziwym flamenco, jednej z najbardziej pierwotnych form hiszpańskiej
muzyki, która przejawia się spontaniczną inspiracją i intymną atmosferą.
Celem flamenco nie jest dostarczenie rozrywki. W swojej
oryginalnej formie jest to pieśń biedy, bólu, nieszczęśliwej miłości,
braku nadziei. Polega na współistnieniu czterech elementów, śpiewu, rytmu,
gitary i tańca. Flamenco może trwać godzinami a nawet całymi dniami.
Słuchaczom udziela się ekstaza śpiewającego. Zazwyczaj dołączają inni
i przeżywają w śpiewie i tańcu własną ekstazę. Dlatego flamenco jest
przede wszystkim przeżyciem zbiorowym, w którym poprzez muzykę i taniec
wyrażane są skargi a także uczucia wielkiego szczęścia. Nie wiadomo dokładnie
skąd pochodzi słowo flamenco i co właściwie oznacza. Niektórzy wywodzą
je od arabskich słów fellah i mangu - pieśń ludowa. Inni łączą je z hiszpańskim
słowem flamenco w celu oznaczenia dworzan z orszaku Karola V, uchodzących
za aroganckich, żywo gestykulujących, wyróżniających się wyjątkową pychą
i zarozumiałością.
Flamenco ma swoją ojczyznę w trójkącie pomiędzy Sevillia,
Kadyksem i Ronda. Powstało w kręgu Cyganów żyjących w Andaluzji. Prawdopodobnie
w połowie XV wieku przybyli oni z Indii poprzez Europę Południową i Afrykę
do Andaluzji. Połączyli pieśni i tańce ze swojej indyjskiej ojczyzny
z tradycjami innych kultur na południu Hiszpanii. W ten sposób we flamenco
znalazły się elementy muzyki staroindyjskiej i liturgicznej muzyki bizantyjskiej,
śpiewy mauretańskie i mozarabskie, jak i żydowskie pieśni synagogalne.
Jest to - jeśli chodzi o jej źródła i charakter - muzyka ciemiężonego
narodu (inkwizycja, deportacje, prześladowania polityczne), któremu katolickie
państwo odmawiało prawa do samodzielnego decydowania o tym jak chce żyć.
W XVIII sytuacja Cyganów ulega polepszeniu, a opera "Carmen" Bizeta czyni
flamenco słynnym na cały świat. Ale dopiero w połowie XIX wieku flamenco
wyszło z getta, zaczęły powstawać "Cafes Cantantes" (dzisiejsze Tablaos).
Zaczęły się występy dla publiczności. Tak powstała pierwsza scena flamenco,
dzięki której sztuka ta spotkała się ze spóźnionym uznaniem.
Pierwsze kroki flamenco stawiała w Barcelonie u genialnego tancerza i pedagoga Costi "El Chato", pobierając indywidualne lekcje. Następnie w Sevilli spędziła trzy lata ucząc się u takich mistrzów jak: Concha Vargas, Juana Amaya, Amparo Vargas, Gloria "La Canela". W tym czasie była prywatnie i zawodowo związana z Jose "Caraoscura" - cygańskim śpiewakiem flamenco z Jerez de la Frontera. To tutaj w kolebce tej kultury "przeżywała autentyczne" flamenco, które nie jest tylko techniką, nauką nowych kroków czy gestów, ale przede wszystkim sposobem na życie. Kolejną stacją jej pobytu w Hiszpanii było Alicante gdzie kontynuowała naukę tańca w szkole prowadzonej przez Maria del Mar Gea i Felix Amador. Tam zafascynowana sztuką Andaluzji rozpoczęła dodatkowo studia na wydziale Ceramiki Artystycznej w Escuela de Arte y Superior de Disenio (Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania). W 2004 wróciła do Polski, gdzie prowadziła własne warsztaty flamenco ( przy współpracy z Teatrem Węgajty w Olsztynie i Studium Teatralnym Piotra Borowskiego w Warszawie). Na deskach tego teatru wraz z Jose "Caraoscura" (śpiew) i z Metodym Wawrzyncem Rentch (gitara) oczarowała warszawską publiczność swoimi występami. Od 2005 mieszka w Berlinie gdzie wspólnie ze znaną tancerką Ana Maria Amahi prowadzi Szkołę Flamenco dla początkujących i średnio zaawansowanych.
Z powodu ograniczonej ilości miejsc konieczne są zapisy
i wpłata zaliczki w wysokości 100 zł do 15 listopada na konto Stowarzyszenia "U
Źródła" (z dopiskiem "flamenco"):
ODKRYJ TANIEC ŹRÓDŁO WEWNĘTRZNEJ MOCY
Prowadzi: Beata Marecka-Zehetbauer
Taniec, improwizacja ruchowa i praca z ciałem wspomagają
proces wzmacniania i uświadamiania bezpośredniej i głębokiej łączności
z własnym ciałem, ułatwiają „zadomowienie się” w nim, zaprzyjaźnienie
lub pogłębienie tej więzi, wspierają spontaniczność i autentyczną ekspresję,
co prowadzi do stanu głębszej harmonii psychicznej i ulepszonych (bardziej
otwartych) relacji z innymi.
Podczas warsztatów bazą eksperymentowania i improwizacji tanecznej jest
istniejący, często jednak nie w pełni świadomy i wykorzystany indywidualny
potencjał ruchu każdej z uczestniczek. Jego doświadczanie i świadome
przeżycie wyzwala energię, wzmacnia siły witalne i radość życia. Prowadzi
do większej swobody i niezależności w wyrażaniu siebie i własnych emocji
w życiu codziennym.
Inspiracją w eksperymentowaniu z ruchem będzie w tym spotkaniu fazowy
model przemian według pięciu pór roku (przeżycie i doświadczenie w tańcu
własnych pór), doświadcza w różnorodnym ruchu, praca z miednicą - energetycznym
centrum. Ponadto kołysanie, wibrowanie, oddech, przepływ, „otwarta
uważność”, pielęgnowanie własnych sił witalnych.
Proponowane zajęcia nie są terapią w przyjętym tego słowa znaczeniu,
lecz procesem poznawania i doświadczania siebie poprzez ruch, stwarzają
możliwość autorefleksji i samorozwoju. Są skierowane do wszystkich osób
gotowych na eksperyment, spotkanie z sobą i drugą osobą w tańcu. Nie
wymagają żadnego przygotowania tanecznego.
W czasie tego warsztatu będziemy się uczyć ruchu, który jest odzwierciedleniem
własnego samopoczucia, zobaczymy jak taniec może stać się osobistą kreacją,
źródłem sił witalnych i wiedzy o sobie.
W programie warsztatu:
• uświadomienie i poczucie głębokiej łączności ze swoim ciałem;
• odkrywanie i wzbogacenie spontaniczności, ekspresji i wewnętrznej harmonii;
• uruchomienie indywidualnego potencjału ruchu i poczucia rytmu;
• ćwiczenia oddechowo - relaksacyjne umożliwiające świadome odczuwanie
ciała;
• nauka improwizacji ruchu;
• praca z symboliką ciała według metody dr D. Kapperta
• teoria ruchu R. Labana
Beata Marecka-Zehetbauer

kulturoznawca, absolwentka Instytutu Dynamiki Tańca i
Ruchu w Getyndze (obecnie w Essen), asystentka i tłumaczka dr D. Kapperta
- autora instruktorskiego programu „Improwizacja tańca, symbolika
ciała i eksperymentalny teatr tańca”, absolwentka projektu "Kreatywny
Taniec" prowadzonego w oparciu o teorię ruchu R. Labana w Monachium
i programu "Współczesny Integracyjny Trening Tańca",
Prowadzi kursy i zajęcia warsztatowe dla dorosłych i dzieci w Austrii
i w Polsce.